“Benieuwd om de praktijk te ervaren”

Cynthia Vissers, secretariaat pediatrie

Cynthia Vissers werkt op het secretariaat van de raadpleging pediatrie. Ze was van nabij betrokken bij de implementatie van HiX, die in volle coronaperiode viel. “Kort gezegd zou ik het traject samenvatten als: vallen en opstaan.”

Een rol naar mijn hart In januari kreeg ik te horen dat ik mee de opleidingen mocht gaan volgen bij ChipSoft, wat me wel aansprak. Eigenlijk ben ik er een beetje toevallig in gerold, maar dit is echt mijn ding. Ik ben leergierig en houd me graag bezig met inrichting op de computer. Voor de consultatie pediatrie heb ik de agenda en de consultsjablonen ingericht in de software, en die zal ik ook in de toekomst blijven updaten. Daarnaast heb ik andere diensten ondersteund, bijvoorbeeld bij de aanmaak van agenda’s en standaardteksten. We zijn allemaal gemotiveerd gestart met de inrichting van ons dossier. En het was een hele uitdaging: voor de secretariaatsmedewerkers op de consultatiediensten was HiX helemaal nieuw. Al snel kwamen collega’s bij mij terecht met hun vragen. Ik vond het fijn ook anderen te kunnen helpen. Beter één sukkel dan tien: het is veel efficiënter dat één persoon de nodige antwoorden zoekt dan dat iedereen afzonderlijk hetzelfde gaat uitzoeken. De planning digitaliseren Voor de dienst inwendige geneeskunde heb ik de mappingtool onder handen genomen. Daarmee kunnen digitale afspraken automatisch worden overgezet naar de nieuwe agenda in HiX en ook meteen worden gelinkt aan de juiste afsprakencodes. Heel belangrijk dus, en collega Jasmien (Van Beylen) en ik hebben er dan ook hard aan gewerkt om dit binnen de deadline te finaliseren. Maar op mijn eigen dienst kunnen we die mappingtool niet gebruiken: we werken hier nog met een papieren agenda. We gaan bij de livegang dus voor het eerst aan de slag met een digitale agenda, waarin we de gemaakte afspraken elektronisch invoeren.

Het EPD zal onze werkwijzen sowieso grondig veranderen. Met het grafisch overzichtsscherm krijgen we in één beeld de dagplanning van al onze artsen te zien. We zullen ook meteen kunnen zien wie raadpleging houdt, wie afwezig is, wie de materniteit toert en wie van wacht is. Als we iets moeten opzoeken in de dossiers, komen de filters zeker van pas. En we zullen sneller afspraken terugvinden door de agenda te doorzoeken op patiëntnaam. Wanneer een patiënt ons opbelt, hoeven we dus niet meer in een boek gaan bladeren. Instant interactie De digitalisering verlost ons van een heleboel brievenbakjes en creëert letterlijk ruimte op het secretariaat. Artsen gaan hun aanvragen en orders elektronisch aan ons doorgeven, in plaats van ze op een post-it te komen bezorgen. Ze zullen ook rechtstreeks in het dossier kunnen zien wat de status is van elk order. De verpleegkundigen van de klinische afdeling pediatrie krijgen vanaf nu alle aanvragen voor bloedafnames, waarvoor we onze ambulante patiënten naar hen doorsturen, digitaal door. Ook attestaanvragen worden gedigitaliseerd. Het zal even wennen zijn aan de veranderingen die HiX met zich meebrengt en we zullen wat moeten oefenen, maar ik ben zeker dat HiX de communicatie tussen de afdelingen ten goede zal komen. Geweldig team Tijdens dit hele project heb ik mogen samenwerken met een absoluut topteam. Dat mag zeker gezegd worden. Diensthoofd dr. Wim Vergauwen heeft me altijd vooruitgeholpen met inhoudelijke vragen. Hij dacht mee na en was altijd te vinden voor een testronde tijdens een consultatie. ChipSoft-consultant Camiel was ook heel behulpzaam; hij hielp me met al mijn inrichtingsvragen verder via Skype. Ik ben echt tevreden dat ik de kans heb gekregen mee te werken aan dit project. Na al deze voorbereidingen en de (door corona soms wat moeizame) aanloop ben ik blij dat we nu live gaan. Ik ben benieuwd om te ontdekken wat het in de praktijk allemaal geeft.